上智 大学院 総合人間科学研究科 2023
13/68

【Master’s Program】 ─ 113 ─本課程では,ディプロマ・ポリシーに沿って,以下の趣旨を盛り込んだ科目によってカリキュラムを編成しています。 1.博士前期課程では,講義・演習・研究指導を組み合わせたカリキュラムを作成している。「講義」では,教育学の当該領域(教育哲学,教育史,教育社会学,国際教育学など)における主要テーマについて理解する。「演習」では,特定トピックについての議論による理解の深化や,調査研究スキルの獲得を目指す。また,自研究科内の他専攻開設科目や,8単位まで他研究科開設の科目を履修することも出来る。これらの科目を受講することにより,社会の様々な事象に関する情報収集力,そして幅広い学識と柔軟かつ多角的な思考力・分析力を身につける。 2.本課程では,英語による科目を開設し,他研究科とのクロス・リスティング,国連大学の委託聴講制度等を活用することで,学びの場における多様性を確保する。さらに,国内外でフィールド体験・研修を実施する。留学で卒業のための単位を一定数取得することもできる。これらにより,他者への共感力と創造性,そして問題解決のための実行力を磨く。 3.課程履修期間中は,指導教員および必要に応じて複数の教員から個別に指導を受けることで,研究能力を向上させる。学生は,2年次の春学期に研究概要を提出し,中間発表会において口頭で説明する。教育学専攻の所属教員および他の大学院生から研究内容についてのフィードバックを得ることで,研究論文の質を高める。 3.各専攻のカリキュラム・ポリシー■ Curriculum Policy ■教育学専攻/Master’s and Doctoral Program in Education 【博士前期課程】 In line with the Diploma Policy, the curriculum of the M. A. program is offered as follows: 1.The M. A. curriculum combines lectures, seminars, and research guidance. In "Lectures", students will gain an understanding of major themes in the relevant areas of education (philosophy of education, history of education, sociology of education, international education, and others). In the "Seminars", students aim to deepen their understanding through discussions on specific topics and acquire research skills. In addition, students may take courses from other programs within their own graduate school, and also from other graduate schools for up to 8 credits. By taking these courses, students will acquire the ability to gather information on various social phenomena, as well as broad academic knowledge and the ability to think flexibly and analyze from multiple perspectives. 2.This program provides diverse learning environments by offering courses in English, cross-listing with other graduate schools, and availing of the United Nations University Commissioned Auditing Program. Furthermore, field experiences and training will be conducted both in Japan and abroad. Students can also gain credits for graduation by studying abroad. Through these activities, students develop their empathy for others, creativity, and problem-solving abilities. 3.During the course of the program, students will improve their research skills and competencies by receiving individual guidance from their academic advisor and from other faculty members as

元のページ  ../index.html#13

このブックを見る