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キャリア・就職支援

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卒業後の就職活動継続と在留資格について(About changing the status of residence after graduation)

卒業後の就職活動継続と在留資格について(About changing the status of residence after graduation)

在留資格変更申請に必要な大学からの「推薦状」をキャリアセンターにて発行します。(To apply to change the status of residence, you must obtain a “Recommendation Letter” issued by Sophia University)

●大学卒業後も継続して就職活動を行う場合は、在留資格を「留学」から「特定活動(継続就職活動)」へ変更する必要があります。
●「特定活動」の在留期間は、6ヵ月です。1回の更新が可能で、最長1年の滞在が認められます。
●対象となるのは、上智大学の正規課程を1年以内に卒業した者です。
非正規生、Non-Degree生、聴講生、科目等履修生、研究生は含まれません。

●In order to continue job-seeking after graduation, you must change your status of residence to “Designated Activities”.
●Period of stay of “Designated Activities” is six months and 6-month extension is possible.
●This status is only for degree students who have graduated from Sophia University within a year. Non-Degree students, exchange students, research students can not apply for this status.

1. 上智大学が発行する推薦状の入手について(About Recommendation Letter issued by Sophia University)

在留資格の変更手続には、まず、上智大学からの「推薦状」が必要です。

■推薦状の発行対象者:下記の①、②の条件を満たすもの
①上智大学正規課程※卒業者(1年以内に卒業した者)もしくは在学中の正規生。
②在学中から就職活動を行い、卒業後も就職活動を継続する希望のある者。
  ※非正規生、Non-Degree生、聴講生、科目等履修生、研究生は含まれません。

■ You must meet the following conditions① and ②.
①You have graduated from Sophia University within a year or have been a degree student.
②You have started your job-seeking before graduation and hope to continue job-seeking after graduation.
※Only degree students can apply for the "Designated Activity" status. Non-Degree students, Exchange students, Research students are not eligible for this status.

■ キャリアセンターに提出が必要な書類
① 推薦状発行願
  → 上智大学所定様式(PDF)   ※キャリアセンター窓口でも配付します。
② 就職活動を継続していることがわかる書類
  例:ハローワークの登録証、応募企業からの通知メール等
  同じものを後日入国管理局に提出する必要があります。
③ パスポート
④ 在留カード
⑤ 学生証(在学中の者のみ)

■ Necessary documents to the Career Center
①Application form for “Recommendation Letter”
Click here to download the form . ※You can get the form at the Career Center office.
② Documents showing that you are actively engaged in job-seeking.
Example: Document from a “Hello work” office you are registered with, emails from companies that you are applying for, etc.
Same documents must be submitted to the Immigration Bureau later.
③Passport
④Residence Card
⑤Student ID (Only for current student)
 
■ 大学の推薦状の発行手続きについて
キャリアセンターでは、就職活動についての面談を行ったのち、推薦状を発行します。
上記の必要書類を揃えたうえで、キャリアセンターに面談予約をしてください。 書類の不備又は卒業後の就職活動継続の意思が十分に確認できない場合は、推薦状は発行できません。

【面談予約先】上智大学キャリアセンター 外国人留学生担当 ℡.03-3238-3581
 
面談では、提出書類に沿って、主に次の内容を確認します。
 □ 今までの就職活動について
   ・就職活動開始時期
   ・志望業界
   ・ES提出や面接を受けた企業数と企業名
 □ 今後の就職活動の計画について
   ・応募や選考を予定している企業数と企業名

■About Issuing “Recommendation Letter”.
Career Center will issue “Recommendation Letter” after interview.
Please make an appointment and come to the Career Center office with all documents prepared.
Career Center will not issue the recommendation letter if documents are deficient or we can not confirm your intention of job-seeking continuation.

On interview, we will talk about:
 □ your current situation
  ・when you started job-seeking activities
  ・market that you are interested in
  ・companies that you actually applied to or were interviewed by

 □ plan of job-seeking
  ・companies that you are going to apply to or be interviewed by

【contact information 】 Person in charge of International Students, Career Center TEL03-3238-3581

■ 6ヶ月後に、再度、「特定活動」の在留期間を更新する場合
最初の6ヶ月が経過し、就職活動を継続する場合は、在留期間の延長を再申請できます。
その際も、大学が推薦状を発行するためには、上記と同様の書類と手続きが必要となります。 

■ About additional 6-months extension of “Designated Activities”
Period of stay of “Designated Activities” is 6-month; however, you can apply to extend additional 6-month. In that case, you will need to go through the same procedure as above.

2. 入国管理局に提出が必要な書類(Application documents for changing status of residence)

①在留資格変更許可申請書(入国管理局所定用紙)
②在留中の一切の経費の支弁能力を証する文書
③上智大学卒業証明書
  発行申込みについては、学事センター(証明書担当)へお問い合わせください。
  → 学事センター(証明書)
④大学による推薦状
  キャリアセンターで審査のうえ発行します。
  詳細は、上記「1.上智大学が発行する推薦状の入手について」を参照してください。
⑤就職活動を継続していることがわかる文書
 企業からの面接通知の写し、ハローワークに登録していることを示す文書、
 企業パンフレット等の就職活動を現に行っていることを確認できる書類等
⑥その他に準備する書類等:パスポート、外国人登録証明書、手数料
 
詳細については、東京入国管理局にお問い合わせください。
 
■問い合わせ先
東京入国管理局 〒108-0075 東京都港区港南5-5-30  ℡ 03-5796-7111
窓口時間 月~金 9:00~12:00、13:00~16:00
東京入国管理局HP
 
■手続きについて(参考)
法務省 「出入国管理及び難民認定法関係手続」
法務省(手続き関係)HP
  
①Application form for Change of Status of Residence (form provided at the Immigration Bureau)
②Financial Statement showing that you can provide for yourself throughout your stay
③Certificate of Graduation from Sophia University
To otbain the Certificate, please contact the Center of Academic Affairs (Academic Records section)
Click here.
④“Recommendation Letter” from Sophia University
Please refer to: "1. About Recommendation Letter from Sophia University" above.
⑤Documents showing that you are actively engaged in job-seeking
Document from a “Hello work” office you are registered with, emails from companies that you are applying for, etc.
⑥Other documents you have to prepare: Passport, Residence Card, Handling fee

For details, please contact the Tokyo Regional Immigration Bureau.

■Tokyo Regional Immigration Bureau
5-5-30 Konan, Minato-ku, Tokyo 〒108-0075 TEL 03-5796-7111
Office Hours 9:00~12:00, 13:00~16:00 Monday through Friday.
Web site of Tokyo Regional Immigration Bureau

■Reference information
Ministry of Justice “Immigration Control and Refugee Recognition Law-related procedure”
Ministry of Justice Web site

3.就職活動の支援について(About supporting your job-seeking)

■キャリアセンターでは、皆さんの卒業後も就職を支援しています。
 詳細は、「 就職支援プログラム 」のページを参照してください。

■Career Center supports alumni’s job-seeking.
 For details, please refer to ”Programs to help International Students' Job-seeking" page.

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